معرفی ابزار آلات

کاربرد و مزایای تراشکاری صنعتی + انواع روش‌ تراشکاری صنعتی

4.6/5 - (9 امتیاز)

فرآیند تراشکاری به تخصص و مهارت بالا نیاز دارد. تراشکاری نتایجی را در عملیات های صنعتی ایجاد می‌کند که در صورت انجام فرآیند به روش‌های دستی، قابل دستیابی نیستند. درواقع تراشکاری صنعتی را می‌توان به عنوان عاملی مؤثر برای افزایش دقت و کاهش زمان انجام کار در نظر گرفت. در این شرایط برای برخورداری از تمام مزایای برشکاری صنعتی، لازم است که اطلاعات جامعی درباره روش‌ها، کاربرد و نحوه انجام آن کسب کنید؛ بدین منظور پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تراشکاری صنعتی چیست؟

تراشکاری صنعتی را می‌توان به عنوان رایج‌ترین فرآیند ماشین‌کاری معرفی کرد که در آن به وسیله حذف بخشی از قطعه کار، ساختاری تخصصی و مطلوب برای قطعه کار و ایجاد تناسب بیشتر قطعه کار در فرآیندهای صنعتی، ایجاد می‌شود. در این فرآیند بخش‌های حذف شده از قطر بیرونی یا داخلی کار خارج می‌شود که نوع آن به روش تراشکاری بستگی دارد.

در عملیات تراشکاری صنعتی، قطعه کار به طور ایمن و بهینه در محلی ثابت نسبت به دستگاه تراشکاری که با سرعت بالایی در حال چرخش است، قرار می‌گیرد. در ادامه بسته به نوع فرآیند برشکاری، قلاویز ماشینی مارپیچ یا سایر ابزارها، برش قسمت‌های غیر ضروری قطعه کار را حذف کرده و یا برش می‌دهد تا ساختار مورد نظر در آن ایجاد شود.

کاربرد تراشکاری صنعتی

کاربرد تراشکاری صنعتی

به طور کلی از عملیات تراشکاری در بسیاری از صنایع مختلف برای ایجاد قطعات تخصصی استفاده می‌شود و درنهایت محصولاتی مطابق با ساختار و ویژگی‌های دلخواه ایجاد خواهند شد. درواقع بخش‌های مختلف آلات موسیقی، ابزارآلات فلزی، محصولات چوب و…، از جمله مواردی هستند که پس از تراشکاری صنعتی با سیستم‌هایی از جمله دستگاه قلاویز زن، به شکل نهایی مورد نظر دست پیدا می‌کنند. بدین منظور در ادامه می‌توانید برخی از مهم‌ترین کاربردهای تراشکاری صنعتی را مورد بررسی قرار دهید:

  • شکل دهی به قطعات ماشین‌سازی
  • ایجاد تقارن در قطعات
  • ایجاد حفره با ساختارهای متنوع
  • ایجاد شیار و رزوه در قطعات
  • اصلاح ویژگی و ساختار قطعات

انواع روش‌ تراشکاری صنعتی

به منظور دستیابی به بهترین نتایج از انجام فرآیند تراشکاری صنعتی، لازم است که با روش‌های مختلف انجام این فرآیند آشنایی پیدا کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید مناسب‌ترین گزینه را متناسب با شرایط و ویژگی‌های پروژه خود انتخاب کنید. بدین منظور در ادامه به معرفی انواع روش‌های تراشکاری صنعتی و ویژگی‌های هر نمونه خواهیم پرداخت:

  • قلاویز کاری

قلاویز کاری یکی از روش‌های عملیات تراشکاری است که در آن به وسیله ابزار مکانیکی رزوه‌هایی در سطح قطعات کار ایجاد می‌شود. رزوه‌های حاصل از عملیات قلاویز کاری، شیارهای مارپیچ با ساختار و طول‌های تعیین شده هستند؛ در این شرایط برای دستیابی به عمق بیشتر در رزوه‌ها، لازم است که ابزار چندین بار قطعه کار را درگیر کند. همان‌طور که از نام این روش عملیاتی می‌توان فهمید، فرآیند تراشکاری آن به وسیله قلاویزهایی از جمله قلاویز ولکل صورت می‌گیرد که خود دارای ساختار و ویژگی‌های متنوعی است که در مدل‌های مختلف ارائه می‌شود.

تراشکاری صنعتی

  • داخل تراشی

در این روش به منظور دستیابی به اشکالی خاص، ابزار برش به صورت محوری وارد قطعه کار شده و حفره موجود در آن را عمیق یا بزرگ‌تر می‌کند. در این شرایط لازم است توجه داشته باشید که داخل تراشی تنها زمانی مفید خواهد بود که حفره از قبل در قطعه کار ایجاد شده باشد. همچنین می‌توان از روش داخل تراشی برای اصلاح حفره‌هایی که کاملاً گرد نیستند، استفاده کرد. این روش نیز ملزم به دقت بالایی بوده و به وسیله تجهیزات مبتدی مانند قلاویز ارزان، کیفیت مطلوب را ارائه نخواهد داد.

  • عاج کاری

هدف اصلی عملیات عاج کاری، ایجاد نقوش دندانه و الماسی شکل بر روی سطح قطعه کار است که مزایای متعددی را برای کاربری بهتر قطعات ایجاد می‌کند. درواقع با انجام عاج کاری، تماس بهترین میان دست و قطعه ایجاد خواهد شد و همچنین زیبایی ظاهری قطعه، افزایش خواهد یافت. برای دستیابی به الگوهای این نوع برشکاری، ابزار عاج کاری با سطح قطعه کار درگیر می‌شود و دندانه‌های آن روی سطح کار غلت می‌زنند.

  • حفاری

هدف کلی از انجام حفاری به عنوان یکی از رایج‌ترین عملیات تراشکاری صنعتی، ایجاد حفره در سطح کار به وسیله حذف مواد غیر ضروری حین چرخش است. در این روش، قطر حفره‌ایجاد شده با اندازه مته‌ای که برای انجام عملیات مورد استفاده قرار می‌گیرد، برابر است. برای اینکه مته بتواند به خوبی فرآیند حفاری را به انجام برساند، لازم است که به درستی قرار بگیرد و موقعیت مناسبی را با نگه‌دارنده ابزار تراش هنگام چرخش قطعه کار، حفظ کند.

  •  برقو کاری

عملیات برقو کاری برای بزرگ کردن یک حفره در قطعه کار انجام می‌شود و در اصل به عنوان یک عملیات اندازه‌گیری کاربرد دارد. در این روش برقو زن یا ابزار برقو کاری به صورت محوری به قطعه کار نفوذ می‌کند و حفره موجود در آن را تا قطر خود بزرگ می‌کند. درواقع در برقو کاری تنها مقدار کمی از ساختار قطعه کار حذف شده و حفره‌ای یکنواخت با سطح داخلی صاف‌تر در مته ‌ایجاد خواهد شد.

  • برشکاری

فرآیند برشکاری تنها برای ایجاد اندازه و اشکال منحصر به فرد استفاده می‌شود و پس از پایان یافتن چرخه ماشین‌کاری، به انجام می‌رسد. ابزار مورد استفاده در این روش، یک جریان برش پیش‌رونده در قطعه کار ایجاد می‌کند که با چرخش قطعه کار به طور عمودی از محور چرخش، عبور می‌کند. در ادامه این فرآیند، ابزار برش به مرکز قطعه کار می‌رسد و بخشی از آن را جدا می‌کند.

تراشکاری صنعتی

  • شیار زنی

شیار زنی که با نام پردازش نیز شناخته می‌شود، فرآیندی است که به وسیله ابزاری مانند قلاویز لوله آب، برای ایجاد برش‌های باریک در قطعه کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، اندازه برش مطابق با عرض ابزار برش تعیین می‌شود و در صورت نیاز به شیارهای گسترده‌تر نیز ابزار چندین بار در امتداد مسیر، روی قطعه کار حرکت می‌کند. در این شرایط دو نوع شیار کاری وجود دارد که نمونه اول آن شیار کاری رویی بوده که در آن ابزار، برشی باریک روی سطح قطعه کار ایجاد می‌کند. نوع دیگری این روش نیز شیار کاری خارجی است که در آن با حرکت شعاعی ابزار، قسمت‌های اضافی حذف خواهند شد.

جمع بندی

بدین ترتیب با فرآیند تراشکاری صنعتی، کاربردها و روش‌های متنوع آن آشنایی پیدا کردیم و دانستیم که تراشکاری صنعتی فرآیندی تخصصی و پیشرفته است که به وسیله ماشین‌آلات صنعتی به انجام می‌رسد. نتیجه این فرآیند دستیابی به ساختار و ویژگی‌های دلخواه در قطعه کار بوده و نقش مؤثری در صرفه جویی زمان و افزایش کیفیت کار خواهد داشت. درنهایت لازم است توجه داشته باشید که قطعاتی که در فرآیند تراشکاری صنعتی مورد استفاده قرار می‌دهید، همواره باید از بالاترین سطوح کیفیتی برخوردار باشند تا بهترین نتایج را در ساختار نهایی قطعه دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *