قلاویز کاری

چگونه یک قلاویز باکیفیت بخریم؟

قلاویز باکیفیت
Rate this post

قلاویز چیست؟ یا چگونه یک قلاویز باکیفیت بخریم؟ سوالی است که ذهن افراد زیادی را به خود درگیر کرده است. قلاویز از جمله ابزارهای پر استفاده در صنایع‌ گوناگون همانند تراشکاری است، جنس این ابزار از فولاد آب‌دیده بوده به همین دلیل استحکام لازم را دارد تا ‌جهت شیار زنی و دنده زنی از آن استفاده گردد.‌

معمولا قلاویزها در انواع مختلفی تولید می‌شوند، به همین دلیل مهندسان و تکنسین‌ها باید به خوبی مدل‌های متنوع این ابزار را بشناسند تا با شناخت بهتر این محصولات بتوانند سرعت رزوه‌تراشی خود را چندین برابر کنند. می‌توان به طور کلی انواع قلاویز را در دو گروه قلاویز دستی و قلاویز ماشینی تقسیم‌بندی نمود. بنابراین اگر می‌خواهید درباره قلاویز این ابزار کارآمد بیشتر بدانید، حتما ادامه مقاله را دنبال کنید.

ویژگی های قلاویز دستی

دستگاه قلاویز زن دستی جهت رزوه‌کاری و قلاویزکاری قطعات از نیروی دست اپراتور استفاده می‌کند؛ البته نیروی وارد شده نباید به قدری باشد که موجب خرد شدن دنده‌ها و قلاویز گردد. منظور از قلاویزکاری با این دستگاه آن است که رزوه‌های داخل سوراخ‌ها ایجاد نمود تا بتوان اتصالات موقت را فراهم کرد.

به طور کلی این نمونه دستگاه‌های قلاویز زن دارای یک سری سه تایی  می‌باشند که شامل قلاویز پیش ‌رو، قلاویز وسط رو و قلاویز پس رو هستند. بنابراین در عملیات قلاویز کاری دستی ابتدا با قلاویز پیش رو بیشتر از نیمی از براده‌ها برداشته می‌شود، بعد برای شیار زنی و عمق بخشیدن به حفره از قلاویز دستی وسط رو استفاده می‌گردد و جهت براده‌برداری در مرحله آخر نیز قلاویز پس رو به کار گرفته می‌شود.

قلاویز ولکل

ویژگی های قلاویز ماشینی

قلاویز ماشینی را می‌توان بر روی دستگاه تراشکاری یا ماشین مته نصب کرد، از این رو کاربرد آسانی دارد و نیاز به اعمال نیرو و فشار زیادی نیست.‌ قلاویز کاری ماشینی در یک مرحله انجام می‌شود، مثلا استفاده از قلاویز ماشینی مارپیچ به راحتی به ایجاد حفره بسته می‌پردازد. برخی از ویژگی‌های قلاویز ماشینی خوب به قرار زیر است:

  • قلاویز با کیفیت ماشینی با سری‌های تکی یا دو تایی به بازار عرضه می‌شوند و قابلیت نصب روی ماشین تراشکاری و مته را دارند.
  • قلاویزهای ماشینی از دنباله‌ای استوانه‌ای شکل برخوردارند، قسمت انتهایی این قلاویزها به طور چهارگوش ساخته شده که دو طرف آن زبانه‌دار است.

قلاویز ماشینی

حتما بخوانید: معرفی انواع قلاویز مخصوص استیل

بهترین برند های قلاویز کدامند؟

معمولا برای آن که عملیات قلاویز کاری با دقت و کیفیت بالایی صورت گیرد، نیاز به قلاویز باکیفیت و ابزار مرغوب و استانداردی از بهترین برندها می‌باشد. بنابراین برخی از برندهای قلاویز دستی و ماشینی معتبر را می‌توان این طور نام برد:

  • قلاویز برند ولکل آلمانVolkel
  • قلاویز برند چینی هونگداHong da
  • قلاویز برند اینان Inan
  • قلاویز برند هولکو Helco
  • قلاویز برند ادولان

راهنما و نکات مهم برای خرید قلاویز با کیفیت

امروزه قلاویزها در کیفیت‌های مختلف توسط برندهای گوناگونی تولید می‌گردند، برخی از افراد به دنبال خرید قلاویز ارزان اما مرغوب و استاندارد می‌باشند، به همین دلیل باید جهت خرید این محصولات به نکات مختلفی توجه نمایند تا انتخاب مناسبی داشته باشند.‌ بنابراین از مهمترین نکات جهت خرید قلاویز باکیفیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع قلاویز

می‌توان گفت قلاویزها در مدل‌های مختلفی تولید می‌گردند، به همین دلیل سازوکار هر کدام از این محصولات با یکدیگر متفاوت است، از این رو به هنگام خرید قلاویزها حتما باید به نوع مدل این محصولات توجه کرد. قلاویز ماشینی یکی از اصلی‌ترین دسته‌های قلاویزها به شمار می‌آید که جهت رزوه‌زنی انواع قطعات فلزی از نیروی الکتریکی استفاده می‌کند، یکی دیگر از دسته‌های مهم قلاویزها، مدل‌های دستی آن ها می‌باشد، این محصولات نیز با نیروی دست اپراتور تراشکاری کار می‌کنند.

  • مراحل عملکرد قلاویز

عملکرد قلاویزهای ماشینی به صورت تک مرحله‌ای است، از این رو این محصولات، بیشتر در پروژه‌های صنعتی به کار می‌روند که نیاز به سرعت بالایی است.‌ از طرفی قلاویزهای دستی نیز در نمونه‌های تک مرحله، دو مرحله و سه مرحله تولید می‌شوند. با استفاده از قلاویزهای دستی سه مرحله‌ای امکان ایجاد رزوه‌های دقیق‌تری وجود دارد، در مقابل استفاده از قلاویز دستی تکی یا یک مرحله‌ای سرعت کار را افزایش می‌دهد، اما درصد خطا را هم بیشتر می‌کند.

  • جنس قلاویز

معمولا براساس جنس قطعه کار، باید به انتخاب جنس قلاویز پرداخت، معمولا بهترین و با استحکام‌ترین قلاویزها در صنعت جنسی از استیل ضد زنگ دارند. یکی دیگر از قلاویزهای که در تراشکاری کیفیت بالایی را به نمایش می‌گذارد قلاویزهای ساخته شده با فولاد و کبالت هستند، از این قلاویزها جهت تراشکاری فلزات سخت همانند فلزات برنجی استفاده می‌شود.

  • ساختار قلاویز

ساختار قلاویزها براساس نوع کاربردشان تعیین می‌شوند، مثلا قلاویزهای که نوک تیز هستند، جهت ایجاد حفره باز و قلاویزهای نوک تخت برای ایجاد حفره‌های با انتهای بسته استفاده می‌شوند.

  • تیغه قلاویز

دنده‌ها در قسمت تیغه قلاویز قرار گرفته‌اند، از این رو تیغه یکی از بخش‌های اصلی این محصول محسوب می‌گردند. از این رو به هنگام خرید قلاویزها به شکل و تعداد دنده‌های موجود بر روی تیغه باید توجه نمود، معمولا قلاویزها در انواع مختلفی همانند دو تا سه دنده، چهار یا پنج دنده و چهار تا شش دنده دسته‌بندی می‌شوند.

  • شیار قلاویز

توجه به نوع شیار قلاویز به هنگام خرید آن بسیار ضروری است، چرا که هر کدام از این شیارها جهت طراحی رزوه‌های خاصی به کار می‌روند. به طور کلی شیار قلاویزها در دو گروه ساده و مارپیچ دسته‌بندی می‌شوند، از قلاویزها با شیار مارپیچ در حفره‌های بسته و از نمونه ساده آن ها در حفره‌های باز استفاده می‌شود.

  • چپ گرد یا راست گرد

قلاویزها همانند پیچ‌ها به صورت راست‌ گرد یا چپ گرد تولید می‌شوند، از این رو به هنگام خرید آن ها باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد. معمولا در صنعت، قلاویزهای راست‌ گرد بیشترین استفاده را دارند، اما قلاویزهای چپ گرد نیز جهت پروژه‌های گوناگونی به کار گرفته می‌شوند، مثلا قلاویز لوله آب یکی از انواع قلاویز چپ گرد است.

جمع بندی

قلاویز یکی از محصولاتی می‌باشد که از آن جهت ایجاد سوراخ‌های جدید یا گشاد نمودن سوراخ‌های قبلی و رزوه کاری بر روی فلزات مختلف استفاده می‌شود. معمولا قلاویزها در شکل‌های گوناگونی همانند مخروطی، استوانه‌ای و پله‌ای تولید می‌شوند. بدین ترتیب قلاویزها از پرکاربردترین ابزارهای موجود در صنعت به شمار می‌آیند، بنابراین با توجه به کاربرد فراوان این ابزار، میزان کیفیت، جنس و…. آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

علاوه بر این مهمترین نکات جهت خرید یک قلاویز باکیفیت را شرح دادیم تا مهندسین، متخصصان و تراشکاران با آگاهی بیشتری جهت خرید انواع قلاویزها اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *