معرفی ابزار آلات

معرفی انواع الماس تراشکاری و کاربردهای آنها

Rate this post

الماس تراشکاری چیست؟

الماس تراشکاری به عنوان ابزاری شناخته می‌شود که  آن را جهت براده‌برداری و برش‌کاری مورد استفاده قرار می‌دهند. بکارگیری الماس تراشکاری این امکان را می‌دهد تا قطعات فلزی به طور دقیق با سطح صاف و یکنواخت برش داده شوند. الماس تراشکاری برای تیز نمودن فلزات غیرآهنی، ابزارهای شیشه‌ای و… هم به کار می‌رود، همچنین این الماس همانند دستگاه قلاویز زن جهت ایجاد سوراخ‌های دقیق نیز استفاده می‌شود، به طوری که با الماس تراشکاری می‌توان سوراخ‌های بر سطوح سنگی و سیمانی ایجاد کرد. شایان ذکر است الماس تراشکاری از طبیعت خنثی برخوردار بوده و سختی بالایی در برابر سایش دارد، به همین جهت به عنوان یکی از سخت‌ترین و مقاوم‌ترین مواد در دنیا شناخته می‌شود، از این رو برای برش صاف و دقیق فلزات، شیشه و… به کار می‌روند.

الماس تراشکاری به اینسرت تراشکاری یا تیغچه تراشکاری نیز معروف است و امکان ایجاد تنوع در قطعات تولیدی را فراهم می‌کند.  معمولا الماس تراشکاری از الماس‌های مصنوعی ساخته می‌شود و عمده مواد سازنده آن‌ کاربید تنگستن می‌باشد. امروزه تولید انواع الماس تراشکاری همانند دستگاه قلاویز ماشینی طبق استانداردهای بین المللی صورت می‌گیرد تا همه‌ی جهان از کیفیت و عملکرد این قطعه شناخت مناسبی داشته باشند. داشتن توان حرارتی بالا، استحکام بالا در برابر فشار و ضربه، امکان براده‌برداری از انواع فلزات، ایجاد صافی سطح بالا و… از ویژگی‌های برجسته الماس تراشکاری می‌باشد.

انواع الماس تراشکاری

امروزه انواع الماس‌ تراشکاری همانند قلاویز دستی در شکل‌ها و طرح‌های گوناگونی تولید می‌شوند تا بتوان جهت مصارف متنوع از این محصول استفاده کرد. الماس‌های سه‌گوش، چهارگوش، گرد و… از جمله این الماس‌ها می‌باشند.‌ در ادامه به معرفی برخی از پرکاربردترین الماس‌های تراشکاری می‌‌پردازیم که شامل موارد زیر هستند:

الماس سرامیکی یا CNB

معمولا الماس‌های سرامیکی با اکسید آلومینیوم ساخته می‌شوند، جهت ساخت این ابزار نیاز به فشار و دمای بالایی می‌باشد، به همین جهت الماس‌های تراشکاری سرامیکی توانسته‌اند سرعت بالایی از خود نشان دهند. به طوری که این ابزار نسبت به سایر الماس‌های تراشکاری کاربیدی سرعت چندین برابری دارند و با توجه به جنس سرامیکی این الماس، در حین کار نیاز به استفاده از هیچ خنک‌کننده‌ی نیست. معمولا از الماس تراشکاری سرامیکی بیشتر جهت برش دادن، سوراخ کردن و… مواد سخت و متراکم استفاده می‌شود. به خاطر همین است که متقاضیان خرید قلاویز در تهران به دنبال تهیه انواع الماس تراشکاری سرامیکی هستند، از آنجایی که از عملکرد این ابزار جهت ایجاد سوراخ‌ها و برش‌های دقیق خبر دارند.

الماس مخصوص کفتراشی

الماس مخصوص کفتراشی جهت مصارف مختلفی تولید می‌گردد، معمولا به هنگام ساخت این قطعه موارد مختلفی همانند کاربرد الماس، جنس الماس، سختی قطعه و… در نظر گرفته می‌شود، از این رو برخی از الماس‌های مخصوص کفتراشی سطحی صاف و برخی از سطحی دندانه‌دار برخوردارند.‌ معمولا از الماس‌های کفتراشی جهت مصارف متنوعی همانند رزوه‌تراشی، روتراشی و… استفاده می‌شود.

الماس تراشکاری گام‌زنی

الماس‌های تراشکاری گام‌زنی نیز کاربردهای فراوانی در صنعت دارند، این ابزار بیشتر جهت شیار زنی و قلاویز زنی به کار گرفته می‌شود و در صنایع خودروسازی، پتروشیمی، صنایع ریلی، صنعت لوله و… استفاده فراوانی دارد. امروزه بسیاری از صنایع به جای خرید انواع قلاویز آلمانی در مدل‌های دستی و ماشینی به خرید الماس گام‌زنی می‌پردازند‌، چرا که این ابزار از مدل‌های متنوعی همانند ASS، ER، A60، AG55، ISO و… برخوردار است که کاربرد آن را گسترده‌تر می‌نماید.

الماس فولاد تندبر یا الماس HSS

یکی از آلیاژهای قوی که در ساخت الماس‌های فولاد تندبر به کار گرفته می‌شود، فولاد قوی می‌باشد.  بکارگیری این آلیاژ در ساخت الماس HSS موجب بالا رفتن مقاومت حرارتی این الماس‌ گردیده است. همچنین این آلیاژ میزان مقاومت الماس تراشکاری فولاد تندبر را نسبت به فولاد معمولی چندین برابر می‌نماید. مواد سازنده الماس تندبر از کروم، تنگستن و… ساخته می‌شوند که تاثیر مثبتی بر افزایش سرعت براده‌برداری آن‌ها می‌گذارند. معمولا از کاربردهای الماس تراشکاری فولاد تندبر می‌توان به استفاده در ایجاد رنده‌های فرم دستگاه‌های اتوماتیک، تولید ابزار فرز و خشن در سنگ‌زنی و خشن‌کاری، ایجاد تیغه ماشین‌های فرز، ساخت ابزارهای براده‌برداری و… اشاره کرد.

الماس تراشکاری از جنس کاربید

ماده اصلی سازنده این الماس کاربید تیتانیوم می‌باشد و با توجه به این که در تولید این الماس از آلیاژ آهن استفاده نشده است، بنابراین الماس تراشکاری کاربیدی کمترین اصطکاک را به هنگام تراشکاری ایجاد می‌کند. از این رو الماس کاربیدی قیمت بالاتری نسبت به سایر الماس‌ها خواهد داشت، اما داشتن اصطکاک کم آن به هنگام تراشکاری باعث استفاده گسترده این الماس‌ها گردیده است. بنابراین از کاربردهای الماس تراشکاری کاربیدی می‌توان به سوراخکاری، روبروکاری، شیارزنی و تراشکاری در صنعت ماشینکاری اشاره کرد.

الماس کاربیدی روکش دار

یکی از کاربردی‌ترین الماس‌های تراشکاری در صنعت، الماس‌های کاربیدی می‌باشند. این الماس‌ها قیمت بالاتری نسبت به سایر الماس‌های تراشکاری دارند، اما نمی‌توان استفاده گسترده آن‌ها را در صنعت نادیده گرفت. معمولا بر سطح الماس‌های کاربیدی روکش‌های از جنس نیترید تیتانیوم قرار می‌دهند تا میزان مقاومت سایشی و شیمیایی این الماس‌ها افزایش یابد. بنابراین امروزه با توجه به مقاومت شیمیایی و سایشی این الماس‌ها از این محصول استفاده فراوانی جهت تراشکاری، برشکاری، سوراخ‌کاری، فرزکاری، قیچی‌کاری و… ابزارآلات فولادی، چدنی و غیرآهنی می‌گردد.

الماس تراشکاری برش

الماس برش یکی دیگر از الماس‌های پراستفاده در تراشکاری می‌باشد که جهت برش فلزات به کار گرفته می‌شود. این الماس‌ها در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به الماس برش دو طرفه و الماس برش یکطرفه در سایزهای مختلف همانند سایز ۳، ۴، ۵، ۶ و… اشاره کرد. الماس برش جهت برش‌کاری و پرداخت فلزات سخت همانند فولاد و آلومینیوم به کار گرفته می‌شود؛ همچنین برای تراشکاری، حکاکی و پرداخت چوب نیز این الماس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جمع بندی

امروزه بکارگیری  الماس‌های تراشکاری در مدل‌های مختلف در بسیاری از صنایع رایج می‌باشد، چرا که این ابزارها حساسیت بالایی دارند، به همین دلیل این الماس‌ها برای تراشکاری‌های دقیق و مناسب انواع قطعات فولادی، پلاستیکی، شیشه‌ای و… به کار گرفته می‌شوند. سازندگان این الماس‌ها به تولید انواع الماس تراشکاری در شکل‌های مختلف همانند گرد، لوزی، مربع، مثلث و… می‌پردازند، همچنین تولید این الماس‌ها در سایزهای مختلفی صورت می‌گیرد تا بتوان این محصول را جهت مصارف متعددی در صنایع مختلف به کار گرفت.

بنابراین به طور کلی می‌توان گفت الماس تراشکاری به عنوان یکی از بهترین ابزارهای تراشکاری محسوب می‌شود که در صنایع نفت و گاز، صنعت معدن، صنعت ساختمان، صنعت خودروسازی، صنعت جواهرسازی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *