قلاویز کاری

معرفی انواع قلاویز مخصوص استیل

قلاویز مخصوص استیل
4.5/5 - (2 امتیاز)

برای بازدهی بهتر قلاویز و کارکرد صحیح آن، توجه به متناسب بودن این قطعه برای سطوح مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله از گروه صنعتی فتحی انواع قلاویز مخصوص استیل را معرفی کرده و مشخصات و ویژگی‌های هر کدام را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بدون شک آشنایی با انواع قلاویز بخصوص قلاویز استیل و بررسی کارکرد آن‌ها برای سطوح چدن، آهن، آلومینیوم و … باعث می‌شود تا بتوانید با توجه به بودجه و نیاز خود بهترین انتخاب را داشته و از مزایای بیشمار این قطعه بهره‌مند شوید.

به کارگیری قلاویز برای سطوح مختلف

به ابزاری که برای ایجاد رزوه داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قلاویز گفته می‌شود. معمولا این قطعه از فولاد تندبر HSS یا فولاد کربنی ساخته شده و برای دنده کردن مهره به کار می‌رود. به طور کلی قلاویز کاربرد وسیعی در سطوح مختلف داشته و در مشاغل گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین دارای انواع گوناگونی بوده و می‌تواند برای سطوح استیل، چدن، آهن یا آلومینیوم مناسب باشد.

در این میان فرایند قلاویز کاری ممکن است به صورت دستی یا برقی صورت بگیرد. در هر صورت ابزار‌های مختلفی برای انجام این کار وجود داشته و برای انتخاب بهترین قلاویز، توجه به جنس سطوح از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع دستگاه قلاویز زن برای تراشیدن دنده‌های پیچ روی متریال به کار رفته و کاربرد وسیعی در صنعت تراشکاری دارد.

حتما بخوانید: تفاوت قلاویز دستی و قلاویز ماشینی چیست؟

یک قلاویز خوب از فولاد تندبر ساخته شده و کیفیت ساخت بالایی دارد. همچنین به صورت استاندارد طراحی شده و قابلیت حفظ سختی در دما‌های بالا را دارد. در ادامه ضمن معرفی انواع قلاویز برای سطوح مختلف، اطلاعات شما را در زمینه خرید این محصول افزایش می‌دهیم.

قلاویز مخصوص استیل

قلاویز HSSE به عنوان بهترین قلاویز مخصوص استیل شناخته شده و برای سطوح نه چندان سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. قلاویز استیل کیفیت ساخت بالایی داشته و رزوه داخلی ایجاد می‌کند. همچنین از فولاد تندبر ساخته شده و دارای یک تنه با ته چهارگوش است. به طور کلی نحوه کار با انواع قلاویز مخصوص استیل شامل مراحل زیر است:

  1. ایجاد سوراخی با مته که قطر آن کمتر از قلاویز استیل باشد.
  2. اتصال قطعه کار به گیره و جا زدن اولین قلاویز در دسته قلاویز
  3. وارد کردن عمودی قلاویز به سوراخ و چرخش آن در جهت حرکت عقربه‌های ساعت
  4. شروع رزوه تراشی و خرد کردن براده‌ها
  5. مصرف آب و صابون برای کاهش اصطکاک و پاک کردن براده‌ها
  6. تکرار عملیات و پایان قلاویز کاری

قلاویز چدن

قلاویز مخصوص چدن برای فلزات و مواد سخت کاربرد داشته و دقت بالایی دارد. این قطعه برای قلاویز کاری حفره‌های ته باز و ته بسته کاربرد داشته و در ابعاد استاندارد طراحی شده است. همچنین کیفیت ساخت بالایی داشته و مجهز به قابلیت‌های متعدد است.

به عنوان مثال امکان استفاده از آب و صابون را فراهم کرده و با استفاده از متریال مرغوب و درجه یک ساخته شده است. قلاویز چدن قیمت مناسبی داشته و آلیاژ HSSG در لیست بهترین برند‌های قلاویز قرار دارد.

قلاویز آهن

قلاویز مخصوص آهن امکان دنده زنی قطعات سخت را فراهم کرده و طول عمر بالایی دارد. همچنین در برابر سایش مقاوم بوده و برای قلاویز کاری سوراخ‌های باز یا بسته مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخلاف انواع قلاویز مخصوص استیل این قطعه از متریال HSS-G ساخته شده و قابلیت به کارگیری بر روی فولاد را نیز دارد.

همچنین در ابعاد استاندارد طراحی شده و نوع شیار آن مستقیم است. قلاویز آهن کیفیت ساخت بالایی داشته و انتخاب مقرون به صرفه‌ای است. زیرا قیمت قلاویز وابسته به عوامل مهمی مثل جنس قطعه کار، تداوم کارکرد و… می‌باشد.

حتما بخوانید: راهنمای عملکرد قلاویز و حدیده

قلاویز آلومینیوم

به طور معمول قلاویز‌های ساخته شده از متریال HSS-G قابلیت استفاده بر روی سطوح آلومینیومی را دارند. در این میان بهترین نوع قلاویز آلومینیوم امکان دنده کردن مهره به صورت دستی را فراهم کرده و کیفیت ساخت بالایی دارد. معمولا این قطعه به صورت نسوز طراحی شده و در سایز‌های متفاوت به فروش می‌رسد. همچنین در مقایسه با دستگاه قلاویز زن چدن یا آهن سرعت بالاتری داشته و در بخش‌های مختلف صنعت تراشکاری به کار گرفته می‌شود.

ویژگی‌های بهترین قلاویز مخصوص استیل

این قلاویز با استفاده از آلیاژ HSSE ساخته شده و بر روی سطوح استیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین علاوه بر تضمین بالاترین کیفیت، قلاویز استیل از قیمت مناسبی برخوردار است. در میان انواع قلاویز مخصوص استیل و مدل‌های مختلف این قطعه، قلاویز HSSE به صورت دستی طراحی شده و دقت بالایی دارد. این قطعه از فولاد تندبر ساخته شده و ابزاری پرکاربرد در بعضی مشاغل است‌. همچنین برای جنس قطعه کار سخت مناسب بوده و برای انواع استیل و فولاد به کار گرفته می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله انواع قلاویز مخصوص استیل را بررسی کرده و شما را با بهترین نوع این قطعه آشنا کردیم. در پایان پیشنهاد می‌کنیم در انتخاب قلاویز به سطوح مورد نظر توجه داشته و خرید هد قلاویز را فراموش نکنید. همانطور که می‌دانید این ابزار دارای انواع مختلفی بوده و برای نگه داشتن قلاویز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *