قلاویز کاری

دستگاه قلاویز زن چیست؟

ماشین قلاویز زن
4.5/5 - (11 امتیاز)

با پیشرفت فناوری و تکنولوژی‌ها، هر روزه شاهد ورود قطعات جدیدی به عنوان ابزارآلات صنعتی در بازار هستیم. همچنین شما به عنوان یکی از نیروهای کار در صنایع تراشکاری موظف هستید با این قطعات، از جمله دستگاه قلاویز زن ، انواع آن و نحوه عملکردشان بیش‌تر آشنا شوید.

قلاویزها یکی از کاربردی‌ترین قطعات در این صنایع هستند که برای رزوه کردن داخل قطعات استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید با محصول قلاویز زن به عنوان قطعه‌ای برای ایجاد روزنه آشنا شوید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با قطعه قلاویز زن

قلاویز زن محصولی است که از آن برای تراشکاری استفاده می‌شود. طوری که قلاویز جهت رزوه کردن داخل قطعات استفاده می‌شود که پرکاربردترین استفاده قلاویز، مهره‌زنی است. هر چه قلاویز سایز کوچک‌تری داشته باشد می‌توان با سرعت بیشتری قلاویز کاری را انجام داد. در بعضی دستگاه قلاویز زن امکان تنظیم سرعت رفت و برگشت و پیشروی عملیات وجود دارد. به همین خاطر کارفرمایان برای این که کیفیت کاری خود را بهتر کنند به سراغ این دست از محصولات می‌روند.

برای تامین کیفیت مطلوب برای این محصول، فولاد کربنی در طراحی و ساخت آن به کارگرفته‌ می‌شود. فولاد کربنی منجر به افزایش مقاومت این دستگاه می‌شود. برای رزوه کردن قسمت خارجی قطعات از حدیده استفاده می‌شود؛ که به آن پیچ‌تراشی می‌گویند. لازم به ذکر است این قابلیت‌ها صورت اتوماتیک وجود داشته و به اپراتور کمک می‌کند.

دستگاه قلاویز زن برقی

امروزه با رشد فناوری محصولات متعددی پا به عرصه فناوری گذاشته‌اند. از دستگاه قلاویز زن در صنایع گوناگونی استفاده می‌شود. دستگاه قلاویز زن برقی در مقایسه با سایر دستگاه‌های بادی و هیدرولیک، قیمت بسیار پايين‌تر و امکانات خیلی بیش‌تری دارد. بازوی قابل انعطاف این نوع دستگاه می‌تواند ۳۶۰ درجه بچرخد. برای راحتی کار، این ابزار به کارگرفته‌ می‌شود.

باید توجه داشته باشید که زمان عملیات شرایطی کاملا ایزوله ایجاد کنید. زیرا در غیر این صورت بسیار چالش برانگیز خواهد بود و در آخر رزوه‌های نهایی، کیفت و دقت مطلوبی را نخواهند داشت. این امر احتمال دارد سبب آسیب در دستگاه شود.

حتما بخوانید: بهترین برندهای قلاویز در ایران

به وجود آوردن شرایط مناسب، پیچیدگی‌های بسیار خاصی را دارد که چالش برانگیز است. ‌ایجاد وضعیت مطلوب قلاویزکاری با دستگاه های CNC عملی با دشواری‌های خاص خود می‌باشد. به همین خاطر در اغلب موارد این شرایط را جهت تولیدات با تیراژ بسیار بالا استفاده می‌کنند.

عملکرد دستگاه قلاویز زن

در کارگاه‌های فعلی در بازار، عملکرد دستگاه قلاویز زن به دو شکل قلاویز دستی و قلاویز ماشینی موجود است. به‌ وجود آوردن شرایط مطلوب قلاویز از پیچیدگی‌های خاصی برخورداراست. در حالی که دستگاه‌هایی که در بازار یافت می‌شوند هیچ‌‌گاه شرایط ایزوله را نمی‌توانند فراهم کنند. زیرا پیچیدگی‌های زیادی را دارا هستند.‌

همینطور کار کردن با انواع دستگاه‌ قلاویز زن در کنار سخت بودن، نیازمند مهارت‌های بسیار بالایی است. به همین خاطر این شرایط را در اغلب موارد برای تولیدات با تیراژ بسیار بالا به کار می‌گیرند. توصیه می‌کنیم خودتان با مشاهده آموزش‌های کافی ابزار فوق را تهیه نمایید و همچنین کارهایتان را با راهنمایی یک متخصص انجام دهید. بنابراین چنانچه تصمیم دارید در حجم‌های زیاد به تولید محصولات خود بپردازید، لازم است به برخی نکات و شرایط توجه کنید. در این صورت دقت کار بالا رفته و می‌توانید محصولاتی با کیفیت بالا تولید کنید.

انواع قلاویز زن

بد نیست شما برای اینکه بتوانید قلاویز کاری را با مهارت مطلوب انجام دهید، آموزش‌های لازم را از قبل دیده باشید. انواع قلاویز زن به دو شکل قلاویز زن دستی و برقی طراحی و تولید و عرضه بازار شدند. این دسته بندی ها به دو صورت دستگاه قلاویز زن کلاچ دار و دستگاه قلاویز زن اتوماتیک نیز شناخته می‌شوند. دستگاه‌ قلاویز زن بادی شامل اسپیندل هستند. کاربرد ابزارهای دستی بسیار زمان‌بر است و در نهایت هم کیفیت کار آنچنان مطلوب نخواهد بود.

از ماشین‌های قلاویز زن بادی برای عملیات قلاویز قطعات سری، قطعات مهم، قالب و … استفاده می‌کنند. بسته به نوع شرایط و کاربردهای مدنظر، قلاویز زن‌های گوناگون به کارگرفته می‌شود. در صنعت، ماشین‌های قلاویز بادی نیز استفاده می‌شوند. بدون شک با به کار بردن ماشین‌ های بادی می‌توان در زمان و هزینه صرفه‌جویی کرد.

حتما بخوانید: تفاوت قلاویز دستی و ماشینی چیست؟ 

این نوع از دستگاه از گروه مورس ۴ بوده و امکان نصب کردن مته ۵۰ روی آن وجود دارد. این دستگاه را باید روی یک میز نصب و به راحتی جابه‌جا کرد. در سوراخکاری و فرزکاری سبک و سایر موارد، از نوع بادی استفاده می‌شود. به خاطر دارا بودن بازوهای بلند و هدهای قلاویز گیر کلاج دار، قطعات با سرعت بیش‌تر نصب شده و روی فیکسچرها، گیره‌ها و … را قلاویز کاری می‌کنند.

دستگاه قلاویز زن برقی

خرید و قیمت دستگاه قلاویز زن

قیمت دستگاه قلاویز زن بسته به نوع و اندازه دستگاه و همچنین ویژگی ها و قابلیت های آن می تواند بسیار متفاوت باشد. نوع دستی این دستگاه معمولاً ارزان‌تر از دستگاه‌های خودکار هستند و دستگاه‌های کوچک‌تر معمولاً ارزان‌تر از دستگاه‌های بزرگتر هستند. قیمت ها می تواند متغیر باشد، بنابراین مهم است که قبل از خرید، بودجه مشخصی را در نظر داشته باشید.

هنگام خرید دستگاه قلاویز زن، به خاطر داشته باشید که آنها به نیرو و مهارت بیشتری نسبت به دستگاه های خودکار و اتوماتیک نیاز دارند. با این حال، آنها می توانند گزینه خوبی برای مغازه ها و کارگاه های کوچکتر یا علاقه مندانی باشند که به سرعت و دقت دستگاه خودکار نیاز ندارند.

در نتیجه، قیمت دستگاه‌ قلاویز زن بسته به عوامل مختلفی از جمله اندازه، ویژگی‌ها و سطح اتوماسیون می‌تواند بسیار متفاوت باشد. هنگام خرید قلاویز زن، ابتدا تحقیق کنید و قیمت ها و ویژگی ها را با هم مقایسه کنید تا بهترین محصول را پیدا کنید. با یک دستگاه مناسب می توانید رزوه های داخلی با کیفیت بالا را در قطعات فلزی به سرعت ایجاد کنید.

سخن پایانی

با توجه به ورود جدیدترین انواع دستگاه قلاویز زن در بازار، احتمالا انتخاب بهترین مدل برای شما کمی سخت شود. اما شما به عنوان یک حرفه‌ای باید بتوانید بهترین ابزارآلات صنعتی را تهیه کنید.

همچنین قلاویزهای مختلفی از برندهای ایرانی و خارجی در بازار هستند که هنگام خرید لازم است کیفیت محصول را مورد بررسی قرار دهید. کیفیت بالای این محصول باعث می‌شود هزینه‌های کم‌تری برای سرویس یا تعمیر این قطعه بپردازید. شما می‌توانید برای خرید بهترین قلاویزهای دنیا از برند ولکل با ما در گروه صنعتی فتحی در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *