قلاویز کاری

بهترین برندهای قلاویز در ایران

4.4/5 - (5 امتیاز)

از جمله ابزارهایی که در فرایند تراشکاری کاربردهای کلیدی دارد، قلاویز است. این ابزار کوچک، با طراحی دقیق و پیچیده خود، در دنده‌زنی و شیارزنی بسیار پرکاربرد است. از این رو آشنایی با بهترین برندهای قلاویز، فرصت انتخاب از بین برترین برندها را خواهد داد. در این مطلب ضمن توضیح کوتاهی درباره قلاویز، به معرفی بهترین مارک‌های قلاویز می‌پردازیم.

قلاویز چیست؟

در یک معرفی کلی می‌توان قلاویز را ابزاری از جنس فولاد آب‌دیده معرفی کرد که دارای دنده یا گام‌هایی با زاویه‌های ۵۵ تا ۶۰ درجه است. اگرچه در بازار ابزارآلات انواع مختلفی از قلاویز به‌ چشم می‌خورند، وجه مشترک همه آن‌ها کاربردشان در شیارزنی و ساخت مهره است. با نگاهی کلی به این ابزار کارآمد می‌توانیم آن‌ها را در گروه‌های زیر قرار دهیم.

  • قلاویزهای دستی
  • قلاویزهای ماشینی
  • قلاویزهای مخروطی
  • قلاویزهای چپ‌تراش
  • قلاویزهای مهره‌تراش
  • قلاویزهای برقی

بهترین برندهای قلاویز

این ابزار فولادی، در دو دسته ماشینی و دستی تقسیم می‌شود. قلاویزهای دستی به آن گروه از قلاویزهایی اطلاق می‌شود که تنها به کمک قلاویزگردان مورد استفاده قرار می‌گیرند و قلاویزهای ماشینی گروه دیگری از قلاویزها هستند که با بسته شدن به ماشین تراش یا ماشین مته به دنده‌سازی مهره‌ها می‌پردازند.

قطعاً برای خرید بهترین قلاویز معیارهای خاصی مد نظر دارید که از آن جمله کیفیت و دقت ابزار مهم‌ترین معیارها به شمار می‌روند. از سوی دیگر، با خرید بهترین برندهای قلاویز تا مدت‌ها نیاز به صرف هزینه نخواهد بود. در ادامه توجه شما را به بهترین مارک‌های قلاویز جلب خواهیم کرد تا ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ها، مدت‌ها از کالایی باکیفیت بهره ببرید.

بهترین مارک‌های قلاویز دستی و ماشینی

بر اساس آنچه گفته شد، ‌قلاویزهای دستی برای انجام عملیات شیارزنی با دست به کار می‌روند و در سه گروه پیش‌رو، میانه‌رو و پس‌رو قرار می‌گیرند. قلاویزهای ماشینی نیز مخصوص کار به کمک دستگاه‌هایی مثل قلاویز زن هستند که توان بیشتری برای عملیان شیارزنی صرف می‌کنند. با بررسی بازار ابزارآلات برتر، بهترین مارک‌های قلاویز دستی به شرح زیر هستند.

برند ولکل Voelkel

برند ولکل، برندی آلمانی است که از بارزترین مشخصه‌های آن، جعبه‌های سیاه‌رنگی است که قلاویزهای این برند در آن عرضه می‌شوند. این برند که در تولید انواع ابزارهای برشی براده برداری، دنده زنی، فرزکاری شهرت دارد،‌ از جمله بهترین برندهای قلاویز دستی و ماشینی به شمار می‌رود.‌ ما نیز مفتخریم بزرگترین نماینده ولکل در ایران هستیم و کلیه محصولات این برند را تامین می‌کنیم.

حتما بخوانید: انواع قلاویز و کاربرد آنها در سوراخکاری

قلاویز یوگوسلاو

این نوع قلاویز در دسته‌بندی قلاویزهای دستی قرار می‌گیرد که رزوه داخلی ایجاد نمی‌نماید. این نوع قلاویز از فولاد تندبر ساخته‌شده که دارای تنه‌ای محکم است و انتهای چهارگوشی دارد که دسته قلاویز آن را نگه می‌دارد. قلاویز یوگوسلاو در سه نوع M8 دارای گام ریز و استاندارد،M8 دارای سختی HSS و قلاویز M8 سه عددی وجود دارد. مراحل استفاده از این نوع قلاویز به شرح زیر است:

  1. ابتدا توسط مته سوراخی کمتر از قطر قلاویز را ایجاد کنید. سپس قطعه کار را به‌طور محکم به گیره ببندید.
  2. قلاویز یوگوسلاو را در امتداد قائم سوراخ کرده و در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.
  3. از طریق خیاره‌ها کمی آب و صابون را وارد سوراخ کرده تا تراش راحت‌تر صورت گردد.
  4. این عمل را تا 5 بار تکرار کنید تا تمامی قلاویز از سوراخ عبور کنید.

قلاویز نابرو

قلاویز نابرو نوعی قلاویز ماشینی بوده که در حوزه تراشکاری صنعتی و قالب‌سازی اهمیت بسیار زیادی دارد و از دیرباز در این صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرد. شرکت آلمانی تولیدکننده این قلاویز محصولاتی با کیفیت بسیار عالی را تولید کرده که طول عمر بسیار بالایی داشته و توانسته بازار بسیار بزرگی را در جهان به خود اختصاص دهد.

قلاویز فته

این نوع قلاویز در دو نوع دستی و ماشینی وجود دارد. این نوع قلاویز کاربرد بیشتری در صنعت داشته که سایز آن M20 می‌باشد. قلاویز فته جزو قلاویزهای دنده ریز یا قلاویز تک مرحله ‌ای بوده که گامی حدود 2 میلی‌متر دارد. طول فاز این نوع قلاویز 24 میلی‌متر است که دارای استانداردترین طول فاز می‌باشد.

طول کلی قلاویز فته 81 میلی‌متر بوده که آلیاژ آن از نوع HSS می‌باشد. قلاویزهای فته نیز در کمپانی‌های آلمانی ساخته‌شده و به همین دلیل کیفیت کار بسیار عالی دارد. از این قلاویز برای آهن و فولاد استفاده می‌کنند که مناسب‌ترین مته برای آن، مته 18 است.

قلاویز دورمر

قلاویز دورمر نیز یکی از قلاویزهای مهم صنعت تراشکاری به‌حساب می‌آید که استادکاران ماهر معمولا از آن استفاده می‌کنند. این نوع قلاویز معمولا به‌صورت پک‌های مخصوصی به همراه مته به فروش می‌رسد. معمولا قلاویزهای دورمر در شماره‌های 3،4،5،6،8،10 و … به همراه مته‌ها قرار می‌گیرند. تمامی این قلاویزها در جعبه‌های مقاوم یا استندی خودکار و تاشو قرارگرفته‌اند. قلاویز دورمر معمولا توسط بهترین کمپانی‌های آلمان و ایتالیا تولید شده که برای هر فنی کار ماهری مناسب می‌باشد.

قلاویز گورینگ

قلاویز گورینگ یکی از باکیفیت‌ترین ابزارها برای رزوه زنی ‌می‌باشد. شرکت گورینگ امروزه توانسته با تولید قلاویزهای باکیفیت سهم زیادی از نیاز بازار صنعت را تامین کند. در این نوع قلاویز ماشینی، دنده‌ها به‌صورت یک در میان آلومینیوم هستند.

قلاویز گورینگ تفاوت زیادی با قلاویز دو مرحله‌ ای دارد و برای ایجاد دندانه مورداستفاده قرار می‌گیرد. قلاویز ماشینی گورینگ همانند قلاویزهای دیگر در سه مرحله به کار گرفته نمی‌شود. قلاویزهای گورینگ آلمان با بیشترین کیفیت و استفاده از تکنولوژی روز، توانسته بهترین محصولات خود را ارائه دهد. برخی از ویژگی‌های این قلاویز شامل موارد زیر است.

  • دارای استاندارد DIN371
  • استاندارد DIN 2184-1
  • دارای متریال باکیفیتی همچون کبالت HSSE
  • قابل استفاده برای فولاد، چدن، آلومینیوم
  • دارای فرم قلاویز B
  • ساخت کشور آلمان

قلاویز وای جی YJ

یکی از پرکاربردترین قلاویزهای صنعت تراشکاری، قلاویز وای جی است که موجب افزایش سرعت قلاویز کاری می‌شود. این قلاویز جزو قلاویز یک مرحله‌ای بوده که ایجاد شیار را تنها در یک مرحله انجام می‌دهد. با وجود این قلاویز دیگر نیازی به تعویض قلاویز در سه مرحله نخواهید داشت و همین امر موجب شده تا سرعت کار تا حد زیادی افزایش یابد. از این نوع قلاویز می‌توانید برای قلاویز کاری تعداد زیادی قطعات و دستگاه در کمترین مدت زمان بهره ببرید. در برخی از صنایعی که به قلاویز کاری در تیراژ بالایی از قطعات نیاز است، قلاویز وای جی توصیه می‌شود.

قلاویز YJ از نوعی فولاد پرسرعت و کاربید ساخته‌شده که از این قلاویز در دستگاه‌های تراش و دریل پرقدرت استفاده می‌شود. این نوع قلاویزها در سایزهای مختلفی در بازار وجود دارد که معمولا برای رزوه کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دستگاه بهترین نوع از قلاویز بوده که با هر روش دستی و ماشینی می‌تواند تمامی نیازهای شما در خصوص رزوه کاری و تراشکاری، برطرف کند. سایز این نوع قلاویز طبق استاندارهای مشخصی در پیچ‌ها تولید شده که با توجه به سایز پیچ، در مهره‌ها استفاده می‌شود. می‌توانید طبق نیاز خود، سایز قلاویز موردنظرتان را انتخاب نمایید.

برند اینان Inan

برند اینان که در زمره بهترین مارک‌های قلاویز دستی قرار می‌گیرد،‌ تخصص خود را در تولید قلاویزهای دستی به کار برده‌ است. عمده‌ترین نقطه قوت قلاویزهای برند اینان،‌ جنس فولاد مورد استفاده در تولید قلاویزهای این برند است. این برند تلاش کرده تا با تولید انحصاری قلاویزهای دستی با بهترین نوع فولاد، کالایی با بهترین کیفیت به بازار عرضه کند. یکی دیگر از مواردی که این برند را در بین برجسته‌ترین برندهای تولیدکننده قلاویز دستی قرار می‌دهد،‌رعای استانداردهای تولید از جمله زاویه‌ گام‌ها یا دنده‌های قلاویز است.

قلاویز دستی هونگدا Hungda

در میان بهترین برندهای قلاویز در بین مارک‌های مطرح جهان در تولید قلاویز دستی،‌ برند هونگدا نیز از جمله برندهایی است که گوی سبقت را از دیگر برندها ربوده است. این برند چینی با تولید کالایی با کیفیت و ضمن رعایت استانداردهای روز دنیا، قلاویزهای دستی و ماشینی در کلیه سایزها به بازار عرضه کرده است.

قلاویز دستی ماکینا تاکیم یا سه گل Makita

برند ترکیه‌ای «Makina Takim» یکی از بهترین مارک‌های قلاویز محسوب می‌شود که مواد اولیه تولید خود یعنی فولاد را از طریق کمپانی اتریشی «Bohler» تامین می‌کند که از جمله بهترین تولید‌کنندگان فولاد باکیفیت به شمار می‌رود. در کنار مواد اولیه درجه یک و دستگاه های پیشرفته،‌ این کمپانی از مهندسین و طراحان کاربلدی بهره‌ می‌برد که محصولات این برند را در بازار ایران پرطرفدار کرده است.

قلاویز ماشینی قلاویز ادولان Adolan

از جمله برندهای مطرح در تولید قلاویزهای پرطرفدار در ایران و خارج از کشور،‌ برند ادولان است. این برند با بهره‌گیری از انواع برتر فولاد موفق به تولید قلاویزهای ماشینی و دستی برتر شده است. این برند چینی در کنار کیفیت بالای فولاد مورد استفاده،‌ ۲۱ نوع قلاویز را به دست مصرف‌کنندگان می‌رساند.

حتما بخوانید: تفاوت قلاویز دستی و قلاویز ماشینی چیست؟

قلاویز هلکو Helco

قلاویز ماشینی هلکو از جمله قلاویزهای بسیار باکیفیتی است که در بازار ابزارآلات شیارزنی عرضه می‌شود. این برند ضمن رعایت استانداردهای روز دنیا در تولید انواع قلاویز ماشینی، از مواد اولیه کبالت دار و طلایی بهره می‌برد.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی بهترین مارک‌های قلاویز پرداختیم و ضمن معرفی اجمالی این ابزار، انواع مختلف آن را بررسی کردیم. قلاویز ابزاری است از جنس فولاد و با در نظر داشتن فعالیت مورد نظر، تعدادی گام با زاویه‌های ۵۵ تا ۶۰ درجه روی آن موجود است. بر اساس این مقاله، برترین برندهای قلاویز شامل ولکل، اینان، هولگدا، سه‌گل و هلکو هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *