قلاویز کاری

قلاویز لوله چیست و چه کاربردی دارد؟

قلاویز لوله
4/5 - (1 امتیاز)

اگر نگاهی به برخی از لوله‌ها و درون آن انداخته باشید، دنده‌های خاصی را خواهید دید که در اثر تراش قلاویز پدید آمده است. این دنده‌های درون لوله توسط قلاویز لوله شکل گرفته است. این وسیله به کمک دستگاه قلاویز زن منجر به ایجاد شیارهای داخلی در لوله می‌شود و می‌توان اتصالاتی مانند سایر قطعات لوله‌ای و پیچ و هر اتصال دیگه را به آن متصل کرد.

معمولا قلاویز و حدیده را در کنار هم معرفی می‌کنند. زیرا این دو تقریبا لازم و ملزوم یکدیگر هستند. اگر درون لوله را از قلاویز لوله آب استفاده کنند و آن را رزوه دار کنند، باید در کنار آن یک قطعه را نیز حدیده کرده و در آن پیچ کنند.

 

معرفی انواع قلاویز

در صنایع مختلف مانند صنعت گاز، آب رسانی و حتی صنایع نفت  پتروشیمی یا لوله‌کشی‌های خانگی، همه و همه از قلاویز لوله برای رزوه دار شدن استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت که صنعت لوله‌کشی در هر کجای دنیا، نیازمند این نوع قلاویز و حدیده و رزوه دار شدن است.

معرفی انواع قلاویز

قلاویزها انواع مختلفی دارند که در دسته بندی زیر قرار می‌گیرند. اما پیش از شناخت آنها باید یادآور شد که برخی از این قلاویزها را می‌توان برای قلاویز لوله استفاده کرد.

1. قلاویز دستی

این قلاویز بدون ماشین رزوه کاری انجام می‌دهد و متکی به قدرت دست است. برای کارهای حساس از قلاویز دستی استفاده می‌شود.

2. قلاویز ماشینی

این نوع قلاویز با ماشین و دستگاه تراش کار می‌کند و به شکل تکی یا دوتایی است.

3. قلاویز مخروطی

از این قلاویز برای ایجاد شیارهای کامل استفاده می‌شود و قطری که ایجاد می‌کند با هسته قطر شیار برابر است.

4. قلاویز چپ تراش

این قلاویز نوعی قلاویز چپ گرد است و بر خلاف قلاویزهای راست گرد است. گاهی نیاز است که پیچ و مهره و لوله‌هایی که قرار است رزوه دار شوند، به شکل چپ گرد رزوه دار شوند.

5. قلاویز مهره تراش

این قلاویز برای تراش و شیار زنی مهره استفاده دارد و به عنوان قلاویز لوله‌ آب، کاربرد چندانی ندارد.

6. قلاویز برقی

از این قلاویز برای تمیز کردن انتهای سوراخ‌ها در لوله استفاده می‌شود. این نقاط ممکن است خیلی عمیق یا کور باشد.

مشخصات یک دست قلاویز لوله

مشخصات یک دست قلاویز لوله

این وسیله دارای دنده‌های مارپیچی با زاویه 55 یا 60 درجه است. معمولا یک دست قلاویز لوله از 3پارچه تشکیل می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • قلاویز اول یا پیشرو برای شروع کردن کار
  • قلاویز دوم یا میانرو که می‌تواند عمق دندنه‌ها در لوله را بیشتر کند.
  • قلاویز تکمیل کننده که برای پرداخت و تکمیل مراحل انتهایی قلاویز در لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در قلاویز لوله‌، چند دنده ابتدایی و انتهایی قلاویز پیشرو، به شکل کامل است. در قلاویز میانرو، 3 الی 4 دنده اول به شکل مخروطی استو در قلاویز انتهایی، اولین دنده کمی پخ دارد. معمولا انتهای قلاویز را چهار گوش یا چهار پهلو می‌سازند تا بتوان با قلاویز گردان آن را گرفت و در سوراخ لوله چرخاند. جنس این قلاویزها از فولاد آبدیده تشکیل شده است.

 

خرید قلاویز لوله ارزان قیمت

خرید قلاویز لوله ارزان قیمت

خرید این نوع از قلاویز برای افرادی که با کار لوله‌کشی و صنعت تولید لوله‌های رزوه دار سرو کار دارند، امری واجب و ضروری است. در لوله کشی و صنایع تولید لوله و اتصالات، تراشکاری و قلاویز لوله آب حرف اول را می‌زند. اگر قرار باشد اتصالاتی مانند زانویی، بوشن، سه راهی و هر نوع قطعه تبدیلی تولید شود، ناچار به استفاده از این نوع قلاویز است.

برای خرید قلاویز لوله باید ببینید که نیاز شما دقیقا چیست. زیرا در بازار خرید و فروش قلاویز و حدیده، انواع مختلفی از این قطعات وجود دارد. گاهی قرار است اتصالات در لوله‌ها به شکل راست گرد باشد و گاهی اوقات نیز به شکل چپ گرد است. بنابراین مهم است که شما چه چیزی را می‌خواهید خرید کنید.

در بازار ایران، تولیدات چینی هم وجود دارد و از نظر قیمت، در سطح پایین‌تری قرار گرفته است. اما انواع قلاویز ساخت داخل هم موجود است که جنس آن از فولاد آبدیده ایرانی است و از نظر قیمت و کارایی، بسیار مقرون به صرفه است.

به جز جنس قلاویز و نوع کاری که قرار است انجام دهید، باید ببینید که آیا می‌خواهید تعداد زیادی قطعه را قلاویز کنید یا خیر. منطقی است که برای انجام قلاویز چندین قطعه، از قلاویز ماشینی لوله ای استفاده کنید.

کلام آخر

قلاویز لوله از قطعات بسیار پر کاربرد در صنعت تراشکاری و لوله کشی است. گاهی نیاز است لوله کشی در صنایع بزرگ پتروشیمی و سایر صنایع از طریق اتصالات خاصی، تغییر جهت و مسیر داده شود. در چنین مواقعی قلاویز لوله بسیار مهم و کاربردی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *